Co przyspiesza odchudzanie?

W XXI wieku dba się podobno o wygląd bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Można dyskutować o tym, czy to prawda czy nie. Lepiej jednak skupić się na tym, czy dbanie to jest jedynie szkodliwe czy jednak niesie pozytywne skutki.
I jak się okazuje – są pozytywne rezultaty. Po pierwsze – po prostu wiele kobiet (przed wszystkim) dba o wrażenia estetyczne otaczających je ludzi, szczególnie mężczyzn z którymi tworzą związki.
Innymi ważnymi efektami są starania o własne zdrowie. Dbając o dobry wygląd, kobiety troszczą się o stan swojego organizmu. Pomijam tu jednak te wszystkie diety, które polegają na restrykcyjnej eliminacji, na eksperymentach spożywczych, na przykład na jedzeniu tylko tłuszczu i białka, bez węglowodanów (dieta ta niesie straszne i niestety niekiedy nieodwracalne spustoszenie dla niektórych ważnych organów wewnętrznych).
Dobre skutki dla zdrowia niosą diety pełne warzyw i owoców, uzupełniane nabiałem, rybami i mięsami. Niejednokrotnie jednak pozytywne jest wykorzystanie diet wegetariańskich, a nawet wegańskich, ale tylko wtedy, gdy są odpowiednio ustawione, z dbałością o właściwe zbilansowanie.
Mówi się, że w ciągu dnia każdy dla zdrowia powinien zjeść pięć porcji owoców lub warzyw. Mogą być one w postaci surowej, w formie soków, musów, suszonych owoców, sałatek i surówek, zup, ciepłych dań lub dodatków do obiadu. Niezwykle korzystną formą są także zielone koktajle na odchudzanie, oczyszczanie organizmu, orzeźwienie czy rewitalizację. (Jedna z polskich sieci kawiarniano-ciastkarskich oferuje koktajle, których nazwy odzwierciedlają właśnie te funkcje zdrowotne).
Takie koktajle są łatwe do przygotowania. Wystarczy mieć w domu sokowirówkę lub jeszcze lepiej sokowirówkę wolnoobrotową, która wyciska gęsty gęsty sok, niemal mus, w tempie powolnym, dzięki temu części mechanizmu nie nagrzewają się zbytnio i nie zabijają cennych substancji zawartych w warzywach i owocach (głównie chodzi o witaminy i minerały).
Przepisów na zielone koktajle jest mnóstwo. Ogranicza nas w sumie tylko wyobraźnia, wrażenia smakowe i… kwestia tego, by nie doprowadzić do rozstroju żołądka (istnieją połączenia, których nie zaleca się, na przykład mleko z kiszonymi warzywami – ale to chyba każdy wie).
Bazą zielonych koktajli są zielone rośliny liściaste – bardzo modny obecnie jarmuż, różne rodzaje sałat (roszponka, rukola, sałata dębowa, rzymska, radicchio, krucha, lodowa, strzępiasta, masłowa i inne), szpinak, szczególnie młody, nać pietruszki, świeża kolendra… Reszta składników zależy już od naszych indywidualnych „widzimisię”, czyli preferencji smakowych. Dobrym składnikiem jest banan – źródło potasu, skrobi i dalszych witamin. Zagęszcza też wspaniale koktajl, nadając mu pulchnej formy musu. Inne ciekawe składniki owocowe to słodki ananas, orzeźwiające cytrusy (pomarańcze zwykła i czerwone, cytryny, mandarynki, grejpfruty, pomelo. limonki i limetki, kumkwaty) i wspaniałe polskie warzywa – jabłka, gruszki, śliwki węgierki, winogrona (białe i czerwone), brzoskwinie i morele, porzeczki (czarne, czerwone, białe). Z warzyw poleca się soczystego, pełnego minerałów ogórka, pomidory pełen potasu, papryki (głównie słodkie odmiany), selera naciowego i korzennego. I oczywiście marchew, pietruszkę, pasternak, buraczki.
Zdrowotne koktajle uzupełnia się też dodatkami. Do popularnych zaliczamy suszone owoce i bakalie. Z tych drugich najczęściej: orzechy włoskie, brazylijskie, laskowe, ziemne (także w postaci masła orzechowego), ziarna słonecznika i dyni. Z suszonych owoców – na przykład śliwki, jagody goji, rodzynki, żurawiny, morele. Istotne są również charakterne przyprawy, takie jak kurkuma, imbir, cynamon, a nawet chili. Takie dodatki niezwykle pobudzają organizm do działania, w tym do oczyszczania się, do szybszej przemiany materii.
Zielone koktajle przyrządza się często rano, jako szybką potrawę, która da strzał energii, składników odżywczych. To też dobre uzupełnienie składników energetycznych po porannym joggingu czy ćwiczeniach wykonywanych w domu, przed pójściem do pracy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here